torsdag, december 08, 2005

Ett drömspel

Fick ett mail idag från signaturen Markus Merk. Vad han vill ha sagt vet jag egentligen inte, men jag publicerar likväl.

En drömberättelse

När jag vaknade upp idag kände jag mig väldigt orolig. Jag kom nämligen ihag min dröm och den gav mig verkligen kalla fötter. Allt utspelade sig i Sovjetunionen, i en gammal sliten gymnastiksal i utkanten av Jekaterinenburg. Här hade jag just avslutat ett hart flas-pass med mina sovjetiska partikamrater när nagot plötsligt grep tag i mig. Känslan var obeskrivlig, mitt sinne fylldes av djup avsky för nagot jag inte kände till. Angesten var uppenbar men jag kund einte första vad som hotade mig sa, jag skrek pa badvakten men han var hemma hos sin sjuka katt som alldeles nyligen hoppas fran en gammal fästning. Hur jag visste detta kunde jag inte veta. Känslan blev starkare och starkare och helt plötsligt dök det upp en bataljon soldater fran Ardenneroffensiven 1945 med gamla rostiga cyklar i högsta hugg, de sa att de hörde hemma i skogen. Jag fragade vart de skulle härnäst men de var bara tysta, ungefär som när marken blivit lugn efter ett vulkanutbrott och det inte finns några pengar kvar. Mina sovjetiska vänner var inte sovjeter mer märkte jag sedan och nu var de bara vattenpölar som jag blev frestad av att dricka eftersom min törst var obeskrivlig. Jag drack massor av vatten men snart märkte jag att det inte var vatten utan gamla juleljus, de fungerade som nagon sorts transport till badvaktens katts tidigare liv. Jag var nu bara ett väsen, men min rädsla försvann rakt ner i en stor virvel. Jag likasa. Blommor hade jag i håret och mina skor var bara stora med små tår, väldigt väldigt små. Ännu en gång dök katten upp fast nu i en form av en motståndarmålvakt med många liv. Han berättade att han hette Lukas och ville hitta sin bortsprungna skjutdörr med små infrästa nischer. Jag skrattade och vaknade sedan.

Jag vill verkligen veta vad denna dröm kan betyda. Den bereder mig väldiga svårigheter i vardagslivet.

Mdokwana, hjälp!

Markus Merk

Ni uppmärksamma läsare kanske har lagt märke till att bokstaven å saknas genom hela texten. Förklaringen är att Markus Merks reseskrivmasking av märket Zausser&Sohn saknade just detta oumbärliga tecken, något som ständigt låg den trinde och fryntlige herren Zausser (och sedermera Zausser Jr.) i fatet.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Keep up the good work. thnx!
»

9:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home