onsdag, maj 10, 2006

Minnen från min barndom

Tiden har äntligen kommit för att publicera utdrag ur min självbiografi. Stycket nedan behandlar min uppväxt i Afrika och Belgien.

Jag föddes en vacker vårdag på ön Tuta-Tuta i den blå Atlanten. Min mor var en stilig, men ack så låghalt, kvinna av god famlij. Min far var läkare vid den belgiska missionen på fastlandet. Min födelse ackompanjerades av vilda danser och grälla skrin. Byns spåman förutspådde att jag skulle utföra stordåd för Belgiska Kongo (och så skulle det ju sedermera bli). (...)

Min uppväxt var trygg och anarkistisk. Det var här jag lärde mig att söndra och härska mig fram genom tillvaron. Men Tuta-Tuta var för litet för en man med mina ambitioner. Jag visste redan på ett tidigt stadium att mitt öde skulle föra mig till Konung Leopolds förlovade land. (...)

En dag smög jag ombord på en av det afrikanska kompaniets båtar med destination Brügge. Överfärden var knappast strapatsrik, men jag lärde mig spela stötpoker och lyckades spela av skeppskatterna hela deras förmögenhet. Mestadels bestod denna av garnbollar och kattguld, men jag var ändå nöjd med att ha ett startkapital vid ankomsten. (...)

Vill ni läsa mer om Mdokwanas fantastiska resa? Köp isåfall biografin.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad är detta för smörja? Jag vill läsa om skandaler! Snuskroths kvinnoaffärer, Månsens tvillingbesök, Johanssons internetchicks och Lundells renläriga leverne!

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Garnbollar. Jag har försökt, men de fungerar aldrig.

12:31 em  
Anonymous Anonym said...

Var köper man boken?

8:58 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»

2:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home