söndag, februari 19, 2006

Müllnergasse

Frostgaard. Namnet som får hästar att skena och flickor att gråta. Ni vet alla vad det handlar om. Att spela eller inte spela. Att värvas eller inte värvas. Att ara eller att inte ara; det är frågan.

Igår när jag promenerade längs Müllnergasse hade jag, som så ofta, Frostgaard i mina tankar. Jag har länge varit övertygad om att han skulle bli en succévärvning. Lågt begåvad ja. Skrivsborsööhhnn visserligen. Men vilken teknik! Vilka spänstiga muskler! Och snart också en solariebränna ryktas det.

Hur som helst, precis när jag passerade Ani Falstaffs guldprydda fasad, stötte jag som en händelse på två småräliga monarkister, Jonas Lundell och Mattias Laserroth. Jag avbröt dem just som de höll på att trycka in en skruvmejsel i en bildörr. Jag visste att de båda ofta och gärna diskuterade Frostgaardgate och har vitt skilda åsikter i frågan.

Jag tog förstås chansen, gav Lundell en kram och Laserroth tre kronor. Sedan var det en barnlek att få dem att åsiktsbattla varandra.

Schiller: Vill ni se Frostgaard i Donaupyjamasen?
Laserroth: Nej.
Lundell: Jag vill ha honom som alkoholchef. Och som inhoppare. Sedan Påsematchen har jag haft ett gott öga till honom. En elegant anfallare. Eller ytter förresten.
Laserroth: Jag hatar Mårten. Han går inte att lita på. Han har en osund kvinnosyn. Sparkar neråt och slickar uppåt. Jag vill ogiltigförklara hela hans livsfilosofi.
Lundell: Jag har egentligen inte så mycket invändningar, men han är en eldig ytter. Helst skulle jag vilja slippa honom men med de spelkvaliteterna är det svårt att ställa honom åt sidan.
Laserroth: Jag vill också säga att diskussionerna kring Mårtens eventuella anslutning till laget berör mig på ett personligt plan. För mig handlar det om en konflikt som går djupare än personliga motsättningar. Snarare handlar det om världs... världsomspännande... världsförändrande... världs... världsomspännande... världsligt... Nej världs... Äh! En klasskamp mellan öst och väst... nej, det handlar om en klasskamp, min egen särskilda sådan faktiskt. Det är liksom det klassiska. Som öst mot väst ungefär. Ja så menar jag!


Här avbröt jag intervjun. Rent spontant kan jag känna att jag aldrig tagit ett bättre beslut.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vem är den stilga mannen i grön keps? Mums!

2:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Vem aer den pene mann med stövsuger? Mums!

9:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Wer ist det mann des blåes keps? Ich wollte gern mitt ihn bumsen-mumsen! Mums!

7:47 em  
Anonymous Anonym said...

Wer ist det mann des blåes keps? Ich wollte gern mitt ihn bumsen-mumsen! Mums!

7:57 em  
Anonymous Anonym said...

lär er tyska innan ni uttalar er!

8:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår jämmrar i mig inte något av den här debatten. Det första inlägget, som jag kan läsa då det är på svenska, nämner en man i grön keps. Vem är detta? På bilden förekommer en man med blå keps. Är det han som menas?

De tre följande inläggen är skrivna på utrikiska, så jag förstår inget. Det nämns dock något om en blåes keps i två av inläggen. Är det mannen på bilden (med blå keps) som avses?

Snälla alla. Förklara för mig!

11:46 em  
Anonymous Anonym said...

Mannen som syns närmast på bilden har en grön keps, man ser en liten skymt av den i hörnet. Mannen i den blåa kepsen är lätt utvecklingsstörd så tala tyst om honom. Det är synd om honom. Förstorar du upp bilden ser du tydliga drag av störningen jag pratar om. Hej då.

4:02 em  
Anonymous Anonym said...

Hi! Just want to say what a nice site. Bye, see you soon.
»

2:27 em  
Anonymous Anonym said...

Here are some links that I believe will be interested

3:20 em  
Anonymous Anonym said...

Keep up the good work. thnx!
»

7:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home