onsdag, december 20, 2006

Dessa bilder ska dansa på mina näthinnor när jag dör

Om sömn, avdagatagning av Mdokwana och livet efter döden

När jag kom hem från dagens föreläsning slumrade jag till en kort liten stund. Jag avskyr när det sker - när man väl vaknar mår man dåligt och de konstiga drömmarna som kort upplevts lägger ett mystiskt skimmer över uppvaknandet. Vad som bör nämnas är att jag under dagen funderat mycket på en särskild religionsfilosofisk teori som utformats av en viss John Hick. I den så kallade "replikantteorin" menar Hick att ett liv efter döden är logiskt möjligt. Gud har förmågan att skapa en exakt kopia av en individ och sedan placera den någon annanstans i hela universum. Hick ser inget problem med att Gud skulle kunna skapa samma döda människa i en annan tid - efter hennes död. Människan kan sålunda överleva sin egen hädanfärd med Guds hjälp.
Detta problem sysselsatte mig när jag kom hem. Sedan gårdagen hade jag nämligen ytterst intensivt tänkt på hur jag skulle kunna ta Mdokwana av daga på bästa möjliga sätt. Om Hicks teori stämmer kommer ju visserligen jag själv att få slippa honom, men någon annan kommer säkerligen att få uppleva denna avvart till människa. Jag undrade om Hick kunde ha fel men slogs då genast av tanken på en annan herres elokventa bevis för tron på ett liv efter döden. Blaise Pascal talade om ett vadslagningsbevis. Outlinen är ungefär som följande. Om du satsar på att Gud finns, och du får rätt när du överlever döden, får du uppleva oändlig lycka. Har du fel förlorar du inget eftersom du "bara" dör. Om du däremot inte tror på Gud får du uppleva ändlig världslig lycka till du dör. Om det visar sig att Gud inte existerar har du bara upplevt den ändliga lyckan på jorden. Existerar emellertid Gud och livet efter döden är din förlust oändlig. Då måste du även bereda dig på att bli ruskigt straffad.
Det visade sig följaktligen att livet efter döden verkligen finns och att Mdokwana kanske skulle kunna komma tillbaka och kräva någon sorts hämnd. Även om han inte är särskilt avskräckande är det en aning läskigt att tvingas se sig om var man än går, han har ju trots allt en träkorv och en krigshjälm i sina samlingar. Sedan får man ju inte heller glömma att det trots allt är jul och denna högtid har ju inget med Jesus att göra. Egentligen.

"Vi, som mötas några korta stunder,
barn av samma jord och samma under,
på vår levnads stormomflutna näs!
Skulle kärlekslöst vi gå och kalla?
Samma ensamhet oss väntar alla
,samma sorgsna sus på gravens gräs. "
God jul!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag ringde å frågade.

3:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home