söndag, september 28, 2008

Det vackraste världen har hört

Jag sitter här bakom gallret och tänker på den senaste tiden. Färger, dofter, fester, bostadsbyten och den där otäcka, otäcka Berlin-låten som Håkan Johansen knåpat ihop på sin vita Crapbook.

Men mest av allt tänker jag på kommunikation. Hur kommunicerar vi med varandra? Vilken information utbyter vi när vi samtalar? Vilka ord använder vi? Varför talar vi med varandra?

Här är ett antal citat som på något sätt får exemplifiera, och förmodligen, även ge svar på samtliga ovanstående frågor. Gissa även gärna person och, om det saknas, sammanhang.

"VAD GÖR JAG FÖR FEL?!" (Tragiskt ögonblick i KB:s rökruta)

"Jag gillar inte ömsesidigt sex" (Långhårig man i yngre medelåldern blir privat)

"Jag är visserligen arbetslös och spelar WOW men jag är inhoppare i Korpen ibland." (Pick up-line från smal man i yngre medelåldern)

"Jag är lojal, positiv, hårt arbetande men understundom något fladdrig." (Anställningsintervju)

"May I kiss you?"
"WHY?!"
(Den svartaste nyansen av tragik)

"Asien ja, det är det dära till… vänster va?" (Trevligt samtal med ny släkting)

"Du kan sätta dig här. Jag är inte sen att ta dig." (Det funkade. I Hässleholm. År 2000.)

"Du visste alltså inte vem som upptäckte Röntgenstrålen?"
"Nej"
"Du hade missat när du läste på?"
"Mmm"
"Du kunde inte gissa vad han hette?"
"Nej, hur fan skulle jag kunna göra det?"
(Efter fysiktest)

"Hon hade en kudde för sina bröst hela tiden. Så jag ryckte bort den för jag ville se brösten åtminstone. Men då blev hon arg." (Kontextuellt obeskrivligt)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Borde inte "jag är för nykter för att bli förälskad" platsa?

6:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home