onsdag, december 08, 2010

Havskatterna, kapitel 7


Vi lämnar nu kort vår stackars felparkerade hjälte, och flyttar blicken till maktens korridorer på Rosenbad. Kanske finner denna besynnerliga rad av händelser sin förklaring i regeringens dunkla gemak.

Telefonen ringde återigen ettrigt. Statsministern torkade än en gång sin fuktiga panna och tvekade att greppa telefonluren. Det hade varit en lång dag på jobbet, och ännu var inget slut i sikte. Tigande betraktande han telefonluren. Det var först efter en lång blick från finansminister Högberg, i regeringskretsarna mer känd som Vogels, som statsministern motvilligt lyfte den alltjämt ringande tingesten.

Kulturminister Lundell och finansminister Högberg betraktade nervöst sina händer och vågade inte så mycket som andas medan statsministern talade. Efter tre eviga minuter lade han på luren och vände sig beslutsamt mot sitt kabinett.

- Mina herrar. Nu är det allvarligt som graven. Jag pratade precis med premiärminister Lattinelli från Rom, och vår lilla prekära historia har nu fått internationella förvecklingar. Nu finns det bara en sak att göra. Vi måste ingå en allians så ohelig att jag knappt ens vågar föra den över mina läppar.

Vi måste föra hit Lärga...

3 Comments:

Anonymous en sockerbagare said...

Ojojoj. Nu blir det fantamej riktigt spännande! Vad ska hända nu!? Jag hoppas personligen på kärnvapenbestyckade kungspudlar och bilar med fyrhjulsdrift och vinsch. Men nu kanske jag hoppas på för mycket.

9:37 em  
Anonymous Hästarna said...

NU HOPPAS VI PÅ ETT KÄRNVAPENANFALL!!!!!

7:25 em  
Anonymous Kristian said...

Jag hoppas att Lärga vinner den här striden. Det finns en hårdhet, en strävhet, en exakthet hos honom som tilltalar mig.

Vi bör vårda våra genier.
RIP.

/Kristian

10:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home