lördag, december 17, 2005

Önskeintervjun


Ohyggliga kostvanor. Stor målskytt. Våffelvirtous. Kvinnorkarl. Hockey Bockey-stjärna. Högerextremist. Försökskanin. Och en diger filmsamling med främst så kallade vuxentitlar.

Ja, det finns onekligen mycket att säga om mannen som gett tomatskivningskonsten ett ansikte. Jonas Lundell är Monarkins kanske mest färgstarka personlighet och vann intervjuomröstningen i överlägsen stil.

Som alla känner till meddelade Jonas Lundell att endast 23 år gammal lägga av med fotbollen för gott. Efter en guldkantad karriär med mängder av titlar och utmärkelser i Belgiska Kongo fanns inte mer att uträtta på fotbollsplanen menade han. Ett uttalande om att ”lägga sig på en bänk och dö” följdes av otaligt alkoholrelaterat kvällstidningsstoff och det fanns nog inte en enda individ på hela åttonde våningen på Sunnanvägen 6P som trodde på en comeback. Möjligen den ljudkänslige sociopaten på sjunde, en av Lundells närmsta vänner, men visst trodde vi alla till mans att karriären var ett minne blott.

Resten av historien kan ni. Turkarna besegrades 1683, Scönbrunn byggdes snart därefter och Jonas Lundell skrev ett kontrakt med Donaumonarkin strax innan julseriens premiär. På läsarnas begäran följer här en ickeexklusiv intervju med den före detta Oscar Jansson-kopian.

Vad gör du egentligen på Klostergården?

Säljer hasch. Lukrativ marknad här ute.

Det var intressant. Några kända namn i kundkretsen?

Christy Janga ringer på i tid och otid. Annars är de mest Fjelkner som betalar mitt uppehälle.

Gammal skåpmat sålunda. Vi byter ämne. Efter din karriär i Belgiska Kongo där du svarade för över 40 mål och rekordmånga gula kort gick du offentligt ut med att sluta med fotboll för all framtid. Hur kom det sig att du tog upp fotbollen igen?

Mest för att visa mina kritiker, främst Mdokwana, att jag är en solid fotbollspelare. Detta verkar dock vara omöjligt, så jag spelar mest för pengarna och alla groupies numera. Ryktet om mina gula kort är inget annat än en stor lögn. Minns jag inte fel toppar Lagerroth den listan överlägset. Hans mun hamnar ofta ivägen vilket brukar sluta med en varning.

Lagerroth och Mdokwana ja. Den senare har alltså värvat den förstnämnde som målvakt. Floppvärvning enligt både Widtfelt och Schiller. Ditt omdöme?

Jag har själv sett dessa två skurkar samarbeta i försvaret. Att kalla det hönshus är ingen överdrift. Lagerroth har en egen stil i målet, synd bara att den visat sig vara lika ihålig utomhus som inomhus. Han verkar tro mycket om sig själv, den onde Lagerroth.

Onekligen! Men för att återgå till dig själv: är det sant med alla kvinnorykten? Du har setts med otaliga damer den senaste tiden...

Vad ska jag säga? Efter kongo-tiden var det ingen som ville ha mig. Såg sambandet och började med fotbollen igen, då trillade kvinnorna in. Sen vet jag inte vilka ytliga magasin du läst, men att jag dejtat Kournikova vill jag helst inte kommentera. Hon ville helst hålla det hemligt.

Jag läser mest så kallade glättiga magasin. Fina bilder att kika på. Men för att styra upp intervju igen så återgår vi till frågor om Donaumonarkin. Målvaktsposten har vi redan avverkat. Hur ser du på försvaret Johansson-Månsson-Andersson?

En svag trio måste jag säga. Johansson är förfärlig, Månsson är skör och Andersson försvunnen. Man får leta länge om man ska hitta något positivt. Kanske då att Andersson ska vara snapsansvarig på sin mellanstadieskola. Lagets svaga kort är Johansson, hans träkorvar räcker inte riktigt till i dessa sammanhang.

Träkorven ja. Meningarna om det verket går isär. Vad säger du; angelägen samtidskonst eller ren och skär idioti?

Förslagsvis idioti. Som en pajas utan enhjuling ungefär. Eller Lagerroth utan Acke. Ja, du förstår vad jag menar...

...ja, det behövs inte sägas så mycket mer. Ack ja. Tillbaka till lagutvärderingen - hur står sig offensiven?

Även den är mycket svag. Målkungen i all ära, men uppbackningen är horribel. Man bygger inte ett lag på halvalkoholiserade skojare från Hörby. Jogstad gjorde sitt bästa, men det är svårt att ändra på ödet. Vi lär mest få se ett anfallsspel som byggs upp utan teknik och passningsspel. Ungefär som premiärmatchen.

1-3 mot Svullos Söner och en slätstruken insats från såväl laget som dig. Hur ser du på den matchen?

Vi var alla otränade och alldeles för säkra på seger. Såg Frank dricka direkt ur champagneflaskan fem minuter innan matchstart, det säger det mesta om inställningen. Det lär inte bli bättre efter jul. Hörde att Månsson siktade på 50 procents viktökning, det kommer inte göra försvaret rörligare.

Månsson är annars en spelare som hamnat lite i skymundan i nya lagbygget. I Belgiska Kongo var han ofta hårt kritiserad, men i Monarkin har han haft lite untouchable-stämpel. Hur ser du på det?

I Kongo var han nära vän till Tränare O, vilket straffades med all rätt. Minns när Frostgaard urinerade i Månssons mössa efter en match. Nu försöker han hålla lite lägre profil, byter till exempel om ensam och försöker inte prata med någon i onödan. Ganska skönt, Månsson är en ganska otäck människa.

Och där fick vi med Frostgaard vilket leder mig in på sista frågan. Istället för att spela boll i Donaumonarkins färger ägnar han större delen av sin tid till skumraskaffärer med Per Lagerroth. Vad hade det betytt för klubben om han skulle bryta upp sitt beslut och istället skriva på för Monarkin?

Det hade blivit mer turbulent. Frostgaard vill oftast styra och ställa. Med hans star quality lär han knappast acceptera något annat än en fri roll. Tekniken, farten och håret har han, men motivationen? Den ifrågasätter jag och det är jag nog inte ensam om. Hörde även att han inte hämtat sig från sin senaste åkomma; rabies. En stor fotbollspelare, men passar han in?

Man kanske kan muta honom?

Får nog bli en kvinna isåfall, kanske om du kan hyra in Elita?

Är Elita något för Frostgaard? Är Birgitta Dahl avskriven?

En kort romans möjligtvis. Men Birgitta Dahl hade nog varit ett bättre alternativ.

Återigen en intressant intervju där den goda stämningen i laget än en gång skiner igenom. Jag tror på det här laget. Jag tror väldigt mycket på det här laget.

Sanna mina ord. Det kommer bli guld.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur kan Schiller påstå att Speedy Boy vann omröstningen i överlägsen stil? Jag läste igenom alla kommentarer och kom fram till att dem flesta uttryckligen bad att få slippa en intervju med honom.

5:22 em  
Blogger Dennis Schiller said...

Lundell vann stort. Se själv.

Ingen intervju: 96,1%
Jonas Lundell 1,3%
Bo Sahlén 1,1%
Viktor Janukovic 1,1%
Mohamed El Baradei 0,4%
Jakob Sahlén 0,0%

12:53 em  
Anonymous Anonym said...

Visst! Jag är populär!!!

7:23 em  
Anonymous Anonym said...

usch, schillers matematiska förmåga är ju inte att föredra

10:21 fm  
Blogger Dennis Schiller said...

Smäda mig inte. Jag kanske dödar dig.

11:38 em  
Anonymous Anonym said...

SMÄDA! SMÄDA!

8:12 em  
Anonymous Anonym said...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»

2:27 em  
Anonymous Anonym said...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»

11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»

8:32 em  
Anonymous Anonym said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

6:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home